Saturday, February 26, 2011

0

cerita dia ~ tunang

"lagi sebulan aku nak bertunang, tapi aku tak buat apa-apa lagi" dia mengeluh. pandangan dilemparkan di dalam kepekatan malam.

"naper?" ringkas aku bertanya, pandangan ku turut di lemparkan ke arah yang sama. Dia diam. Lama.

"hati aku berbelah bagi la" aku kalih ke kiri, dia masih lagi memandang ke hadapan. perlahan dia mengeluh. macam berat jer masa'alah.

"aku tak boleh lupa kat dia, aku masih sayang lagi dekat dia. susah la nak lupakan"

"kau jangan main-main, kau dah nak tunang" suara ku naik satu oktaf. bukan marah tapi terkejut.

"memang" dia diam lagi.

"tapi aku sayang kan dia"

"ermmmm...." aku diam. memikir.

"kau jangan la hubungi dia, cuba lupakan dia sikit-sikit. memang payah nak lupakan. tapi kau cuba la" aku memberi cadangan.

"kita orang dah tak berhubung lagi sekarang ni" dia jawab. "tapi kan dia macam main-main kan aku la"

"naper?" aku bertanya pelik. sebab aku tau kisah cinta dia orang ni memang unik.

"yer la dulu dia bermati-matian nak pertahankan cinta kita orang. Nak ceraikan bini dia. tapi sekarang dia boleh kata - pegi la bertunang, lupakan aja kisah percintaan kita. sakit jugak hati aku"

"urmmm.... agak nya dia da pikir masak-masak la tu. kesian dengan anak-anak dia kalau bercerai nanti"

"entah la, agak nya la" dia mengeluh. Susah jugak kalau dah tangkap cintan ni.

"abes, apa perasaan kau dekat bakal tunang kau ni?" aku tanya untuk menguji hati dia.

"dah tawar la"

"abes perasaan kau yang menggebu-gebu dulu dah tak ada la?" sebab aku memang kenal dia ni, dulu bukan main lagi sayang nya dekat bakal tunang dia tu.

"tak ada. sekarang ni biasa-biasa jer" dia angkat bahu. rambut yang jatuh di dahi dikuak ke belakang.

aku tarik kaki. bersila. "nak bertunang ada-ada jer kan? dugaan kau la ni"

"ha a la, kau bayangkan la, aku asyik gaduh jer dengan bakal tunang aku tu. tak tau la kenapa. makin dekat ni, ad jer benda tak kena"

"korang jauh. cuba dekat, tak gaduh punya. Macam la aku tak kenal korang ni" 

Dia tarik sengih. "Betul la kau cakap tu tapi memang pelik la, asyik gaduh jer. entah macam mana la nanti"

"tu la, da la kau ikat lama, tahun depan baru langsung. tak takot ker?"

"aku pon takot jugak, macam-macam boleh jadi, dalam masa sepanjang tu" dia senyum sinis. 

Aku mengganguk perlahan. mengiyakan kata-kata dia. Kami berdua tenggelam dalam hayalan. memikirkan masa depan masing-masing.

nota kaki bucuk : macam-macam boleh terjadi. 
tepuk dada tanya selera. :D

0 comments:

Post a Comment