Saturday, January 14, 2012

0

~aduhhh letih nya aku~

nak nasihatkan orang tu kerja nya enteng. tinggal keluarkan ayat-ayat bernas dan sedap di dengar di telinga. tapi kalau dah terkena batang hidung sendiri, aduh! perit nya tak tertanggung, ngilu nya tak terasa di hati, kesedihan nya tak tertampung dek mata. 

kalau nak nasihatkan orang supaya jadi orang yang tabah dan kuat memang senang. tapi kalau nak pujuk diri sendiri. aduh! tersangat la susah nya. nak memotivasikan diri sendiri lagi la payah. tambah-tambah lagi nak tutup luka lama yang sentiasa aja terbuka.

berpura-pura depan orang memang mudah. ketawa, senyum, gelak, berbual perkara senang. tapi bila duduk sendiri, bila dah melangkah dalam dunia ciptaan sendiri. semua nya terhambur dengan mudah. meraung, menangis, melalak. lantak la kau kat situ.

hei! aku dah penat la macam ni!!! 

aku da mintak dekat Allah supaya bagi aku peluang. tapi mungkin belum diperkenankan lagi. aku da usaha, aku dah iktiar tapi mungkin belum di beri rezeki lagi. 


aku dah letih meraung, aku dah letih menangis, tapi apa aku dapat mata bengkak bila bangun pagi-pagi. macam panda tak pun macam kena tumbuk. lebam.


aku dah letih mohon simpati, aku dah letih mintak sedekah, tapi apa yang aku dapat, kadang-kadang orang suruh aku bersabar? ada juga yang tak perduli kan kau langsung. ada jugak yang bagi kata-kata yang menyakitkan hati. hei! aku tak mintak makan dekat kau tau!


aku dah letih panjat tangga-tangga bangunan, aku dah letih tayang muka dekat akak pejabat pos, aku dah letih iron baju, aku dah letih pegi kedai potostet, aku dah letih print out kertas, aku dah letih nak isi kertas-kertas yang kaler putih yang berjela-jela sampai 2,3 muka surat. aku dah letih nak sengih-sengih depan kamera, aku dah letih nak hidup bau asap bus, aku dah letih nak hidu bau aircond, aku dah letih nak ngadap manusia-manusia yang tau nak soal dan sembur aku yang belagak konon-kononnya tanpa dia aku tak boleh nak makan, aku dah letih nak tampal-tampal setem, aku dah letih nak isi alamat dekat sampul surat, aku dah letih nak pegi cop mengecop, aku dah letih! 


sekarang aku tak nak buat apa-apa! lantak la kalau korang semua nak fikir aku malas. lantak la kalau korang semua nak cakap aku manusia lemah. lantak la kalau korang semua nak fikir aku manusia yang dah putus asa, lantak la kalau korang nak fikir aku ni manusia memilih. biarkan! sebab korang tak lalui nya. sebab korang tak alami nya. bercakap la ikut suka. ada aku kesah?


aku dah letih, sekarang ni aku nak tidur, aku nak masuk dalam dunia aku sendiri. aku tak nak fikir dunia luar lagi. lantak la! aku dah letih!!! hei! aku bukan nak bunuh diri la. aku masih ada iman lagi, aku nak tidur aja.

nota kaki bucuk : monolog dari sudut hati yang paling dalam

0 comments:

Post a Comment