Wednesday, September 1, 2010

2

#alahai omak



"Berlalu la sudah ramadahan, sebulan berpuasa......"
terlentok-lentok aku melangkah ke dapur sambil bawak cawan kosong

"kau bila lagi na?" mak aku yang tengah menjait bertanya.

Dalam hati- aik kenapa tetiber jer mak aku ni. Pelik bebenor soalan
"Apa nyer yang bila lagi ni mak" aku tanya balik

"Kau bila lagi nak kawin, kalau tunggu Syafiq lambat lagi. 2 tahun lagi" mak aku tanyer lagi. 

Aku dah telan air liur. naper la mak aku malam ni.

"Ala mak, relex la, baru 24 ada lagi 6 tahun." aku menjawab.

"Kau da besar, malau mak tau belum kawin-kawin lagi" mak aku cakap lagi.

"Mak dah ada 8 cucu mak, boleh jer suruh akak2 kita tu mengandung lagi"

"Bukan sebab nak cucu lagi. Kau tu da berusia. Cepat2 la cikit"

"Ala, mak xder orang yang nak la, nak buat macam mana" aku cepat-cepat lari masuk bilik.

"ada orang nak kau jer yang xnak"
----------------------------------------------------------
yer, aku akui dan aku paham perasaan seorang ibu terutama mak aku ni..

bila dia kata:
"mak malu kau tak kawin-kawin
maksudnya:
bukan dia nak cakap dia malu dapat anak macam aku yang tak kawin-kawin, tapi dia takut orang keliling cakap anak dara dia yang sorang ni tak laku-laku.yerla akak aku umur 22 da nikah.
lepas tu bunting pelamin terus dapat baby akhir tahun.

tapi pada pendapat aku:
dulik la orang nak kata apa. yang menghadap nya aku. yang tanggung nya aku.ada orang keliling nak ambik kesah apa yang terjadi kat aku?bila aku susah, ad dia orang nak tolong. 
lagi pun sekarang xkesah, cepat ke lambat ke orang bole accept kan?
(konon nak sedap kan ati sendiri)
lagi satu mak aku ni sebenar nya kesian dengan aku yang sorang-sorang. 
bila adik beradik semua balik raya@balik bercuti
masing2 ad keluarga sendiri. lepas tu tengok aku yang sorang-sorang.
mak aku jadi kesian.

pernah jugak sesekali bila duduk berborak dengan mak. pernah mak cakap :
"Na, cepat-cepat la kawin, nanti kalau mak da tak ada, senang hati mak nak pergi.sebab kau dah ada kawan"
terpinga-pinga jugak aku.
otak pikir~aku ni tengah shoot drama melayu ker ni?
hati ~ sayu dan sedih jugak bila mak cakap macam tu

hakikat nya aku selalu tertanya dengan diri sendiri:
1. sedia ke aku menjadi seorang isteri dan ibu
2. boleh ker aku pikul tanggungjawab yang di amanahkan
3.boleh ker aku jadi ibu dan isteri yang baik
4. mampukah aku setia dengan suami aku
5.boleh ke aku hadapi cabaran lepas bernikah.

bukan apa, bila tengok dunia keliling. aku jadi fobia, jadi takut.
sampai kan akak aku akan kata : asyik takut jer sampai bila.

tipu kalau aku kata ak tak rasa, keinginan ada,
tapi banyak benda aku kena pikirkan,
benda ni bukan untuk sehari dua,
insyaAllah untuk seumur hidup.

nota kaki bucuk : aduhhhh.. makin besar memang tak dapat lari dari soalan popluar " bila nak kawin?"



2 comments:

ZieSalikan said...

adoi...soalan mak ko same je dgn mak ak lah...heheheh....malas ak nak layan nasib baik ak dok jauh...hahaha

che'q na story said...

tu la pasal, pening kepala bila pikir kan

Post a Comment